Fysiotherapie Miltenburg - fysiotherapie, manuele therapie, bekkenfysiotherapie

Seksuele klachten, samenhangend met de functie van het bekkenbodem

Bij seksuele gemeenschap kunnen klachten ontstaan. Hier zijn verschillende oorzaken voor aan te wijzen. De bekkenbodem kan hierin een rol spelen. Bij gemeenschap moet de bekkenbodem van de vrouw voldoende kunnen ontspannen om binnengaan van de partner zonder hindering of pijn goed te kunnen laten verlopen. Uiteraard spelen meerdere factoren hierbij een rol, maar relaxatie van de bekkenbodem kan een aangrijpingspunt zijn voor de bekkenfysiotherapeut die hierbij, vaak in samenwerking met de gynaecoloog en seksuoloog, een bijdrage kan leveren.

Mogelijke klachten als gevolg van bekkenbodemstoornissen

• minder 'gevoel' hebben bij het vrijen
  • pijn bij seksuele gemeenschap
  • pijn in het bekkenbodemgebied
  • huidproblemen in en rond de vagina
  • moeilijker tot een orgasme komen
  • urineverlies tijdens het vrijen en/of bij een orgasme
Zowel overactiviteit als onderactiviteit (te hoge of te lage spierspanning) van de bekkenbodemspieren kan seksuele klachten veroorzaken. Als de bekkenbodem overactief is kan de vagina nauw aanvoelen, zodat het mogelijk is dat het binnendringen moeilijk of zelfs onmogelijk is. Vaak is er geen aanwijsbare oorzaak voor deze overactiviteit en gebeurt het onbewust. Een eerdere nare ervaring in het bekkenbodem gebied kan een mogelijke oorzaak voor een overactieve bekkenbodem zijn (vaginisme en dyspareunie).
Een ander gevolg van een te grote spanning in de spieren is een verminderde doorbloeding in het bekkenbodemgebied, waardoor er huidproblemen (jeuk, roodheid, wondjes) in en rond de vagina kunnen ontstaan die pijn veroorzaken (vulvaire vestibulitis, vulvitis). Ook kan de kans op schimmelinfecties hierdoor toenemen.
Bij een onderactieve bekkenbodem kan de steunfunctie van de bekkenbodem verminderd zijn en kunnen de organen verzakken (link naar verzakkingen). Hierdoor ontstaat minder ruimte in de vagina. Dat kan (stoot)pijn of een onaangename wrijving veroorzaken. Ook kunnen er bij een zwakke bekkenbodem klachten ontstaan als minder gevoel hebben bij vrijen, moeizamer tot een orgasme komen of urineverlies tijdens het vrijen of orgasme.

Bekkenfysiotherapeutische mogelijkheden

• Uitleg en inzicht geven in de klacht
  • Oefeningen ter ontspanning van het bekkenbodemgebied
  • Ademhalingsoefeningen